• Գլխավոր
  • Մեր մասին
  • Հայկն ասաց
  • Հազարան բլբուլ
  • Սուս կարդանք
  • Լեզվանի
  • Ես եմ
  • Մարդը մարդ է
  • Արի ներշնչանքի
  • Ինչո՞ւ
Art365
  • Մեր մասին
  • Հայկն ասաց
  • Հազարան բլբուլ
  • Սուս կարդանք
  • Լեզվանի
  • Ես եմ
  • Մարդը մարդ է
  • Արի ներշնչանքի
  • Ինչո՞ւ
Արմեն Մարտիրոսյան.Մազե կամուրջ [հատված վեպից]

Արմեն Մարտիրոսյան.Մազե կամուրջ [հատված վեպից]

      Լրացավ սիրված բանաստեղծ, նաև արձակագիր Արմեն Մարտիրոսյանի(1943-2009) ծննդյան 80-ամյակը: Արմեն Մարտիրոսյանի բանաստեղծական առաջին ժողովածուն՝ «Բանաստեղծություններ» վերնագրով, լույս է տեսել 1973-ին: Նշանակալի են հեղինակի «Շարակնոց» (1997), «Սիրո շղթա»(2003),  «Ներաշխարհի լռություն» (2006) ժողովածուները: Ա. Մարտիրոսյանը հեղինակել նաև եռահատոր «Մազե կամուրջ» պատմավեպը՝ նվիրված միջնադարյան Հայաստանի կյանքին, անկախության ձգտումներին, ընդվզումներին և այլն:  Հեղինակն այս վիպաշարում  ստեղծելու համար միջնադարյան Հայաստանի մթնոլորտը, տիպականացնելու համար կերպարները, օգտագործում է հայ մատենագրության, առաասպելաբանության, «Սասնա ծռեր» էպոսի  որոշ մոտիվներ ու պատումի ոճ: Մասնավորապես կարող են տեսնել սպասված  առաջնորդի երկրորդ վերադարձի, կայծակե թրի, քարից կայծ դուրս բերելու, վրանում ծուղակ-հոր փորելու, Կաթնաղբյուրի ջրով հզորացման, քարայրում փակվելու մոտիվները: Վեպի առաջին հատորը լույս է տեսել դեռևս խորհրդային շրջանում՝ 1986 թվականին, մյուս երկու հատորները՝ անկախության շրջանում: Երկրորդ հատորում՝ հայոց Կատրամիդե թագուհին մահից 150 տարի անց վերակենդանանում է: Կատրամիդեի հարությամբ՝ անեցիների նախկին փառքի հիշողությունն ու արժանապատվությունը վերածնվում են: Նրանք ըմբոստանում են և սկսվում է Անիի վերածնունդը: Art365-ը ներկայացնում է սիրված հեղինակի, այս ուշագրավ վեպի երկրորդ հատորը բացող գլուխը:

                                                    

   ՀԱՄԱՅԻԼԸ

 

Այդ օ­րը՝ մա­հից հա­րյուր հի­սուն տա­րի անց, Կատ­րա­մի­դե թա­գու­հին արթ­նա­ցավ գե­րեզ­մա­նում, սո­վո­րա­կա­նի պես տրո­րեց կո­պե­րը, որ գի­շե­րա­յին քնից հե­տո աչ­քե­րը լիու­լի բա­ցի և նն­ջա­սե­նյա­կի պա­տու­հա­նից ընկ­նող մի բուռ ա­ղոթ­րա­նը հա­վա­քի ակ­նա­խո­ռոչ­նե­րում։ «Տա­րօ­րի­նակ է,— շշն­ջաց նա,— ա­ղոթ­րա­նը չի երևում, ընդ­հա­կա­ռա­կը, շուրջս հա­մա­տա­րած խա­վար է։ Ես, հա­վա­նա­բար, առօ­րյա հոգ­սե­րից հոգ­նած, եր­կա­րատև քուն եմ մտել»։ Նա մե­ղադ­րեց մարմ­նա­կան ծե­րու­թյա­նը. գա­լիս, կա­ղա­պա­րում է մշ­տա­պես ե­րի­տա­սարդ հո­գու ցան­կա­ցած ըմ­բոս­տու­թյուն, միտք ու շար­ժում։ Փոր­ձեց դուրս գալ ան­կող­նուց։ Ա­ռաջ հեշտ էր, ձեռ­քի թեթև շար­ժու­մը բա­վա­կան էր, որ հետ տա­նի բրդյա վեր­մա­կը։ Հի­մա դժ­վա­րա­ցել է` վրա­յի հո­ղի շեր­տը չշրջ­վեց, ծանր էր, ա­նա­սե­լի ծանր քա­րուքռա էր, ինչ ա­րեց–չա­րեց, չշրջ­վեց հա­մա­ռո­րեն։

— Միայն հո­գին չի,— ա­սաց նա,— մար­մի­նը նույն­պես կա­ղա­պար ու­նի։

Սոս­կու­մով մտա­ծեց, որ մարմ­նի կա­ղա­պա­րը սա­ռը գե­րեզ­մա­նա­հորն է՝ գլ­խին փլ­վեց` վերջ, ոչ մի մահ­կա­նա­ցու դուրս չի գա այն­տե­ղից։ Ինքն է տա­րօ­րի­նակ կեր­պով արթ­նա­ցել, ո­գի չի, ոս­կոր ու կա­շի է, աչ­քե­րը բաց են, գի­տակ­ցու­թյու­նը տեղն է, հենց նոր տրո­րեց կո­պե­րը, շո­շա­փեց հո­ղե վեր­մա­կը, մաշ­կի տակ զգաց ա­րյան ա­նակն­կալ ներ­խու­ժու­մից թրթ­ռա­ցող ե­րակ­նե­րը։ Ո­գի չի, մահ­կա­նա­ցուի ոս­կոր ու կա­շի է, և ան­դր­շի­րի­մյան սառ­նու­թյու­նը տա­քաց­նում է, ստի­պում, որ ա­րյու­նը հո­սի ե­րակ­նե­րով։ Այդ­պես է, սառ­նա­մա­նի­քը երկ­րաբ­նա­կին է վախ ու սար­սափ ներ­շն­չում, իսկ նն­ջե­ցյա­լի քա­րաց­ման ու ան­տար­բե­րու­թյան հա­մե­մատ ըն­դա­մե­նը պա­հա­պան ու տաք թոն­րա­տուն է, ուր աներևույթ հաց­թուխ­նե­րը թխում են ապ­րե­լու հա­նա­պա­զօ­րյա հա­ցը։ Ին­քը դրա­նով սն­վեց հա­րու­թյուն առ­նե­լիս։

Երկ­րաբ­նակ­նե­րից շա­տե­րն ան­ծա­նոթ են, բայց Կատ­րա­մի­դե թա­գու­հին գի­տի մարմ­նի ու հո­գու վրա սառ­նա­մա­նի­քի թո­ղած ա­վե­րա­կը։ Ա­մուս­նու մա­հից հե­տո հինգ տա­րի որբևայ­րի մնաց, թա­գը գլխին՝ որբևայ­րի, ցե­րե­կը դեռ ո­չինչ, իշ­խա­նու­թյան տակ եր­կիր էր ու ժո­ղո­վուրդ, ան­վեր­ջա­նա­լի բա­նու­հոգ­սով օ­րը մթ­նեց­նում էր։ Դժ­վա­րը գի­շերն էր՝ ան­կող­նում, բր­դյա հաստ վեր­մա­կի տակ գան­գատ­վում էր սաստ­կա­ցող ցր­տից ու մե­նու­թյու­նից։ Կո­ղա­կից Գա­գիկ թա­գա­վո­րի հետ ձմեռ օ­րով յոթ ան­գամ սար ել­ներ, ձոր իջ­ներ, չէր մր­սի–հի­վան­դա­նա, հի­մա տաք ան­կող­նում մր­սում է, յոթ ձեռք շոր է հագ­նում այ­րու սև զգես­տի տա­կից, բայց է­լի՝ թեթև քա­մի փչեց, ան­կող­նա­յին հի­վանդ է, մե­նու­թյան ու որ­բու­թյան ցա­վը ոս­կորն է մտել, շարժ­վե­լիս հե­տը շարժ­վում է։ Գի­շե­րը թա­գու­հի չի, թա­գը գլ­խին չի քնում, գի­շերն ա­մուս­նուն կա­րո­տող կին է։ Որբևայ­րի է՝ և վե՛րջ, հա­զա­րա­վոր ու­րիշ կա­նանց նման։ Դա ան­բու­ժե­լի ու սաստ­կա­ցող ցավ է, բռ­նել է կո­կոր­դը, խեղ­դում է, բժիշկ ու հե­քի­մի գործ չի, որ դեղ ու դար­ման գտ­նեն, և պա­լա­տա­կան­նե­րի աչ­քի ա­ռաջ թա­գու­հին օր օ­րի սմ­քեց, փե­տու­րի պես բա­րա­կեց։

Մե­նու­թյան մի­ջից նա­յե­լիս, Կատ­րա­մի­դեն հաս­կա­ցավ, որ յու­րա­քան­չյու­րը յու­րո­վի տա­ռա­պում է, թվա­ցյալ ու­րա­խու­թյան տա­կից տա­ռա­պան­քը յոթ­գլ­խա­նի դևի պես կանգ­նում է ա­ռա­ջը, ես կամ, ասում է, քեզ հետ ծն­վել, մե­ծա­ցել եմ, և ֆշ­շա­ցող գլուխ­նե­րը մո­տեց­նում է՝ մե­կը մե­կից չար ու ա­գահ, թե փոր­ձի հաղ­թել, շր­ջան­ցել մե­կին, մյուս­ներն են սպառ­նա­լի բարձ­րա­նում։ Մահ­կա­նա­ցուի սո­վո­րա­կան ճա­կա­տա­գիր է՝ կյանք մա­շել յոթ­գլ­խա­նի դևի ֆշ­շո­ցի տակ։

— Ողջ–ա­ռողջ հալ­վում–վեր­ջա­նում եմ,— քրթմն­ջաց թա­գու­հին,— թա­գա­վո­րը մե­ռավ և ա­վե­րակ թո­ղեց իմ հո­գում։ Ես ա­վե­րա­կաց ո՞ւմ թա­գա­վո­րեմ։

Նրա­նից սառ­նու­թյու­նը ծայր ա­ռավ, փո­խանց­վեց պա­լա­տա­կան­նե­րին և Միջ­նա­բեր­դի պատ ու պարս­պից դուրս ե­կավ, և ա­նե­ցի­ներն ամ­ռան տա­պին հան­կարծ նկա­տե­ցին, որ տնե­րի ա­պա­կի­նե­րը սառ­ցա­կա­լել են, վրա­նե­րը գու­շա­կու­թյան ա­ռիթ տվող ա­ներևա­կա­յե­լի պատ­կեր­ներ են դաջ­վել։

— Նոր ջր­հե­ղե­ղի նա­խան­շան է,— ա­սա­ցին,— աշ­խար­հի վե՜ր­ջը մո­տե­ցել է։

Եվ քաղ­ցից ու ան­գոր­ծու­թյու­նից տրտն­ջա­ցող ա­տաղ­ձա­գործ­նե­րը ո­րո­նե­լի դար­ձան, ո­րով­հետև ա­մեն մե­կը ո­րո­շեց տա­նը տա­պան ու­նե­նալ՝ գա­լիք ջր­հե­ղե­ղի ա­ռաջն առ­նե­լու։ Ով դրամ ու­ներ՝ կան­խիկ, ով չու­ներ՝ բա­րե­կամ ու հարևա­նից, հա­րուստ վաշ­խա­ռուից պարտք վերց­րեց, վճա­րեց–վճա­րե­ցին, տա­պան կա­ռու­ցե­ցին, ու­նե­ցած–չու­նե­ցա­ծով հա­զար ան­գամ մե­ջը մտան–ե­լան, Ա­խու­րյան գե­տում փոր­ձե­ցին ամ­րու­թյունն ու անջ­րան­ցի­կու­թյու­նը, փակ­վե­ցին՝ կա­յին՝ տա­պա­նի, կա­յին՝ ա­ճող, մե­ծա­ցող, ստր­կու­թյան մղող պարտ­քի փա­թա­թա­նով։ Ու­շա­ցո­ղը կրկ­նա­կի, ե­ռա­կի վճա­րեց, ո­րով­հետև, պա­տա­հեց, մեխ ու տախ­տա­կի պա­կա­սու­թյուն ըն­կավ քա­ղա­քում, չզ­բաղ­ված ա­տաղ­ձա­գոր­ծի, դուր ու ու­րա­գի, մուրճ ու սղո­ցի պա­կա­սու­թյուն։ Տագ­նապն ու ի­րա­րան­ցու­մը տար­բեր տե­սա­կի բա­ժե­րից ու շա­րիաթ­նե­րից ծանր նս­տե­ցին ա­նե­ցի­նե­րի վրա՝ միան­գա­մից էին, կան­խիկ վճա­րո­վի և հա­մա­տա­րած։ Եվ ու­ղե­կից բա­նու­խոս­քը, մարդ­կանց գործ ու շար­ժու­մին զու­գըն­թաց, ամ­պա­փո­շու պես տա­րած­վեց ա­մե­նուր։ «Մեխ ու տախ­տակ գնե­ցի հի­սուն դրա­մով»,— ա­սում էր մե­կը։ «Ա­ռաջ մի դրամ էլ չէի տա,— տրտն­ջում էր երկ­րոր­դը,— կյան­քը հի­սուն ան­գամ թան­կա­ցել է»։ «Աշ­խար­հի վեր­ջը մո­տե­նում է,— եզ­րա­փա­կում էր ա­ռա­ջի­նը,— ջր­հե­ղե­ղը տես­նող է ե­ղել Ա­րա­գա­ծի գա­գա­թից»։

Ե­ղան՝ է­ժան գնով տու­ն ու ­տեղ վա­ճա­ռե­ցին և բնակ­վե­ցին տա­պա­նում՝ պատ­րաստ ա­ռա­ջին իսկ փոր­ձու­թյա­նը գոր­ծի դնե­լու արևի տակ չո­րա­ցող թիակ­նե­րը։ Այժմ աշ­խար­հա­կոր­ծան ջր­հե­ղե­ղը գար–չգար, մեկ է, ի­րենք ան­խո­ցե­լի էին ու ան­խոր­տակ։

— Հա­սա­րակ ամ­բո­խը գե­րա­զան­ցեց թա­գու­հուն,— շշն­ջաց Կատ­րա­մի­դեն,— ե՛ս մնա­ցի լք­ված ու ան­պաշտ­պան։

Գի­շեր ու տիվ մա­շեց՝ փր­կու­թյան դուռ գտ­նե­լու։ Սո­վո­րա­կան տա­պա­նով գլու­խը պր­ծաց­նելն իր բա­նը չի, ինքն, ինչ­քան չլի­նի, թա­գու­հի է, իր ա­նե­լիքն ու­րիշ է, հպա­տա­կինն՝ ու­րիշ։ Չն­ման­վեց մյուս­նե­րին, բայց և այլ ճար չգ­տավ, և հու­սա­հա­տու­թյան շղ­թան նրա հո­գում զրն­գաց օ­րեր ու շա­բաթ­ներ՝ մինչև այն պա­հը, երբ ա­ռա­ջին ան­գամ եր­կյու­ղա­ծո­րեն բա­ցեց մե­ռած ա­մուս­նու ա­ռանձ­նա­սե­նյա­կը։ Չվա­խե­ցավ ո­գի­նե­րից, թեև գի­տեր, որ նրանք շուրջ­պա­րի են այն­տեղ։

— Ինձ հա­լու­մաշ ա­նող հու­սա­հա­տու­թյան շղ­թա­յի զրն­գո­ցը նրանց հա­լա­ծող թա­լիս­ման է,— ա­սաց։

Ո­գի­նե­րին վտա­րե­լու կա­րիք չե­ղավ, թե­կուզ շղ­թան ա­ռաջ­վա պես զրն­գում էր։ «Նրանք այս­տեղ, կար­ծես, չեն ապ­րել,— մտա­ծեց թա­գու­հին,— մի ան­կյու­նում թաքն­վել են և հար­մար ա­ռի­թի են սպա­սում թի­կուն­քից հար­վա­ծե­լու»։

Նա ու­շա­դիր զն­նեց սե­նյա­կը, կռա­ցավ, նա­յեց մահ­ճա­կա­լի տակ, շրջ­վեց, բա­ցեց պա­հա­րա­նը, շո­շա­փեց ա­մուս­նու հա­գուստ­նե­րը։ Մե­ռած թա­գա­վո­րի շուն­չը մնա­ցել էր ար­քա­յա­կան հան­դեր­ձան­քի վրա։ Հա­զար աս­պա­րեզ հեռ­վից կճա­նա­չեր այդ միակ, ծա­նոթ ու հա­րա­զատ մարմ­նա­բույ­րը. նն­ջա­րա­նում՝ իր բար­ձի վրա ևս տա­րած­ված էր։

— Հա­գուս­տը հետս խո­սեց,— ա­սաց նա,— մե­ռած ա­մու­սինս ինձ հի­շում է։ Ո­գի­ներն այլևս սար­սա­փե­լի չեն։

Լիա­թոք շն­չել–ար­տաշն­չե­լով՝ հան­գս­տա­ցավ և են­թա­գի­տակ­ցո­րեն զգաց իր մեջ ծնունդ առ­նող համա­յի­լի գո­յու­թյու­նը։ Չմո­ռա­նա, գրիչ­նե­րին պատ­վեր տա ե­րա­զա­հա­նի վեր­ջին է­ջում ա­վե­լաց­նե­լու լիա­թոք շն­չել–ար­տաշն­չե­լով չար ո­գի­նե­րին հե­ռաց­նե­լու մա­սին հենց նոր հե­ղի­նա­կած համա­յի­լը։ Գր­վել–ար­տագր­վե­լով կտա­րած­վի, կփորձ­վի բազ­մա­պա­տիկ, գրա­վոր ու բա­նա­վոր կփո­խանց­վի սերն­դե­սե­րունդ, և ե­րա­զա­հա­նի վեր­ջին է­ջում՝ նրա դի­մաց, ա­զատ լու­սանց­քում մեկն ան­վարժ ձե­ռագ­րով կա­վե­լաց­նի՝ փոր­ձյալ է։ Եվ չեն ի­մա­նա, որ Կատ­րա­մի­դե թա­գու­հու հո­րի­նածն է, ինչ­պես ին­քը չգի­տի նա­խորդ համա­յիլ­նե­րի հե­ղի­նակ­նե­րին։ Կհի­շեն–չեն հի­շի, կարևոր չի, կարևո­րը համա­յի­լի տե­ղա­շարժն է։ Մահ­կա­նա­ցուն կն­քե­լուց հե­տո էլ թա­գու­հին ա­նա­սե­լի հրճ­վանք կապ­րի, երբ ան­ծա­նոթ մե­կը, դար ու դա­րեր անց, չար ո­գուն հան­դի­պե­լիս ե­րեք ան­գամ հան­գիստ ու լիա­թոք շն­չի–ար­տաշն­չի, չա­րի ձեռ­քե­րը կկապ­վեն հա­լած­վո­ղի կա­տա­րյալ հան­գս­տու­թյու­նից։ Փորձ­ված համա­յի­լը մարդ­կանց կու­ղեկ­ցի եր­կար, քա­նի որ աշ­խար­հի ե­րե­սին չար ո­գի­նե­րը մշ­տա­կան են, և նրանց կա­պող–կաշ­կան­դող համա­յի­լը՝ մնա­յուն։ Ին­քը գահ ու թա­գի տեր է, բայց թա­գա­վո­րու­թյունն ի՞նչ… Բագ­րա­տու­նի­նե­րի ա­թո­ռը ե­րե­րում է, ուր որ է, փլ­վե­լու է։ Առ­հա­սա­րակ հա­յոց թա­գա­վո­րու­թյու­նը Հա­յաս­տան աշ­խար­հում վաչ­կա­տուն է։ Լավ գտավ՝ վաչ­կա­տուն։ Կատ­րա­մի­դեն այդ բա­ռի պա­րա­նին կառ­չած՝ կիջ­նի պատ­մու­թյան Խոր վի­րա­պը, կհան­դի­պի Ար­տա­շի­սյան, Ար­շա­կու­նյաց թա­գա­վոր­նե­րին, կնա­խա­տի կա­սի՝ ձեր տե­ղում նս­տեիք, համա­յի­լի չափ կյանք ու­նե­նա­յիք։ Թա­գա­վո­րու­թյունն, ու­րեմն, քոչ­վոր է, համա­յի­լը՝ նս­տա­կյաց, բաց պա­հա­րա­նի առջև թա­գու­հու հենց նոր հո­րի­նա­ծը՝ նույն­պես։

— Ո­գի­ներ չկան,— հո­րան­ջեց համա­յի­լը,— չեմ ծն­վել, որ ան­գոր­ծու­թյու­նից ծե­րա­նամ։

— Մարդ­կանց մեջ սերն­դե­սե­րունդ կապ­րես, ե­թե ե­րեք ան­գամ փորձ­վի, հաս­տատ­վի ազ­դե­ցու­թյունդ,— ար­ձա­գան­քեց թա­գու­հին,— ի­զուր տե­ղը ոչ ոք չի ծն­վում։

Նա նո­րից շն­չեց, ար­տաշն­չեց՝ մայր էր, սնում էր նո­րած­նին։ Եվ համա­յի­լը մե­ծա­ցավ, ով մե­ծա­նում էր տա­րեց­տա­րի, սա՝ կաղ­նե­հա­սակ, պոկ­վեց մոր շուր­թե­րից, գնաց, պա­տե­պատ զարկ­վեց, գնաց, տնտ­ղեց ա­մեն ան­կյուն, և թա­գու­հին լսեց նրա ճյու­ղա­տա­րած ոտ­նա­ձայ­նը հա­տա­կին, պա­տե­րին, առաս­տա­ղին։ Թա­փա­ռե­լիս ոտ­նա­ձայ­նը մի տեղ նման­վեց տն­քո­ցի՝ խուլ, ընդ­հատ ու ան­կա­նոն։

— Գա­գիկ թա­գա­վո­րի գան­ձա­րանն է,— ա­սաց համա­յի­լը,— ծն­վե­ցի, որ գտ­նեմ ու բա­ցեմ։

— Գա­գի­կի գան­ձա­րա­նը՝ չար աչք ու ա­կան­ջից հե­ռու։ Ա­մեն մարդ ու­նի իր գաղտ­նա­րա­նը, թա­գա­վորն՝ ա­ռա­վել ևս,— ա­սաց Կատ­րա­մի­դեն։

Նա հա­ճախ զղ­ջու­մի, հու­սա­հա­տու­թյան, ու­րա­խու­թյան ու վշ­տի պա­հե­րին հո­գու քա­րան­ձա­վում փակ­վել, ա­ղո­թել է, ա­ղոթ­քով զրու­ցել  իր հետ, զրու­ցե­լով մաքր­վել, թեթևա­ցել։ Ա­րած–չա­րա­ծը մո­ռա­նա­լու, շր­ջան­ցե­լու ա­պաշ­խա­րանք է, ա­ռանց դրա անհ­նար է ապ­րել։

Յոթ զն­գոց որ­սաց թա­գու­հին, ան­տե­սա­նե­լի դռ­նա­կի վրա յոթ փա­կանք բաց­վեց, և հա­զար ջահ վառ­վեց կի­սա­խա­վա­րում, մթու­թյու­նը պատռ­վեց ան­ծա­նոթ ճա­ռա­գայթ­նե­րին բախ­վե­լիս։ Եվ նա, ով մտա­ծում, խո­սում էր, լռեց, պա­պանձ­վեց տե­սիլ­քի մո­տի­կու­թյու­նից, և լռող–պա­պանձ­վո­ղը Կատ­րա­մի­դե թա­գու­հին էր, և նա, ով խուլ ու համր էր, խո­սեց բազ­մա­ձայն, ճկ­վեց ա­ղեղ­նա­կոր ու եր­գե­ցիկ, և խո­սող ճկ­վող­ներն ա­ռանձ­նա­սե­նյա­կի պա­տե­րը, հա­տակն ու ա­ռաս­տաղն էին, և համա­յի­լի թե­լադ­րան­քով բաց­ված գան­ձա­րա­նը։ Ան­սո­վոր տա­րու­բե­րու­մից թա­գու­հին վայր ըն­կավ ու­շա­թափ. սո­վոր չէր ճա­ռա­գայ­թա­հար­վե­լուն։ Քիչ հե­տո, երբ ուշ­քի գա, տե­սած–զգա­ցա­ծը հա­վա­քե­լով՝ կմրմն­ջա.

— Գո­նե ոս­կու և ար­ծա­թի շեղջ լի­ներ դռ­նա­կի հետևում. ե­ղած–չե­ղա­ծը սո­վո­րա­կան փայտ է, բայց սպա­սիր, ո՞վ է տե­սել, որ փայ­տը ճա­ռա­գայ­թի…

Մե­ռած ար­քա­յի գան­ձա­րա­նում տա­շեղ ա­սես՝ տա­շեղ չի, չհղկ­ված ու ան­տաշ փայ­տի կտոր է, ճա­ռա­գայթ­նե­րը բռ­նել են ա­ռանձ­նա­սե­նյա­կը, կու­րաց­նե­լու չափ լու­սա­վո­րում են. ա­հա ի­րար հա­տե­լով խաչ նկա­րե­ցին հա­տա­կին։ Իս­կա­կան խաչ է, վրան Փրկ­չի պատ­կե­րը՝ ա­մո­թա­տե­ղերն են ծածկ­ված փա­լաս–փու­լու­սով։ Գու­նատ է, ե­րակ­նե­րը կա­պույտ գծեր են գու­նա­տու­թյան վրա։ Ձեռ­քե­րի ու ոտ­քե­րի գամ­ված տե­ղե­րից, տե­գով խոց­ված կո­ղից ա­րյուն է հո­սում, ո­ղո­ղում հա­տա­կը։

— Նո՜ր է խաչ­վում,— վա­խե­ցած շշն­ջաց թա­գու­հին,— կուց–կուց ա­րյուն է լա­լիս։

Նա ա­կա­մա վկան է խա­չե­լու­թյան։ Հա­զար և ա­վե­լի տա­րի­ներ ա­ռաջ կա­տար­վա­ծը տես­լա­ցել, քա­րա­ցել է, և հի­շո­ղու­թյան այդ մաս­նիկն է համա­յի­լի ազ­դե­ցու­թյամբ արթ­նա­ցել, դր­վել ա­ռա­ջը։ Թա­գու­հին ու­զում է մոտ վա­զել, հա­նել գա­մե­րը, խաչ­վա­ծին վար բե­րել փայ­տի վրա­յից, լվա­նալ, կա­պել վեր­քը։ Միտ­քը գնում է, ինքն ան­շարժ մնում է տե­ղում։ Ողջ–ա­ռողջ Քրիս­տո­սը հար­կա­վոր է տա­ռա­պյալ, քնած թե ար­թմ­նի փր­կու­թյան տա­պան ե­րա­զող երկ­րին։ Նրա ի­րա­կան հայտ­նու­թյան պա­կասն է մարդկանց ող­բեր­գու­թյան պատ­ճա­ռը… Հա­վա­տով սպա­սում են, չի երևում, կան­չում են, չի գա­լիս, իբր, դեռ փոր­ձում է հա­վա­տա­ցյա­լին։ Երբ, ի վեր­ջո, հայ­տն­վի, ուշ կլի­նի, և գու­ցե մարդ չմ­նա՝ Ա­հեղ դա­տաս­տա­նի օրն ար­դա­րա­նա­լու։ Թող Փր­կի­չը հի­մա՛, հենց հի­մա՛ հայ­տն­վի, քա­նի դեռ եր­կիրն ու ժո­ղո­վուր­դը կան և թա­գա­վո­րու­թյուն ու­նեն։ Ա­ռի­թը ներ­կա­յա­ցել է. թա­գու­հու դի­մաց խաչ­ված Քրիս­տոսն է, նրա ա­րյան հոտն է տա­րած­վել ա­ռանձ­նա­սե­նյա­կում։ Մա­րիամ Մագ­թա­ղի­նա­ցու պես թա­գու­հին տես­նում է խա­չե­լու­թյու­նը, և նրա թեթև օգ­նու­թյու­նը բա­վա­կան է՝ Աստ­ծո Որ­դուն ա­զա­տե­լու կա­պանք ու վեր­քե­րից։ Թե­կուզ Քրիս­տոս է, բայց ան­լուր տան­ջան­քի մեջ է, Կատ­րա­մի­դեի ա­ռաջ ուժա­թափ­վում, հատ­նում է։ Կատ­րա­մի­դեն՝ յոթ պորտ ազն­վա­կան, ա­ռանց նրա կան­չի, ինք­նա­զո­հու­թյան գնով կգ­նա օգ­նու­թյան։ Ով ու­զում է լի­նի, երբ կող­քին մարդ է մեռ­նում, ան­տար­բեր չի թող­նի հե­ռա­նա։ Բայց ծանր ու հո­գե­մաշ գա­մե­րով թա­գու­հուն ա­գու­ցել են հա­տա­կին։ Նա կանգ­նել է տե­ղում և հա­յաց­քով է ա­ղերս­վում ճա­ռա­գայթ­վող փայ­տին և խաչ­վա­ծին։ «Ճա­կա­տա­գիր է,— շշն­ջում են թա­գու­հու շուր­թե­րը,— ոչ մի մահ­կա­նա­ցու նրան չի խան­գա­րե­լու, ո­րով­հետև նա­խա­պես սահ­ման­ված է, նա «Ա­մեն ինչ կա­տար­ված է» ա­սե­լու է՝ խա­չի վրա վեր­ջին շուն­չը փչե­լիս»։

Կատ­րա­մի­դեն գի­տի՝ հենց գաղտ­նա­րա­նը փակ­վի, պատ­կե­րը կան­հե­տա­նա։ Նա­յես՝ որ­տե՞ղ է իր հո­րի­նած համա­յի­լը. նա՛ է բա­ցել գաղտ­նա­րա­նը, նա՛ էլ կփա­կի։

Ա­ջը տա­նում է ճա­կա­տին, խաչ հա­նում դեմ­քին, և շուր­թե­րը եր­կյու­ղով ա­ղո­թում են։ Ո՛չ խա­չա­կնքե­լու ե­կավ, ո՛չ ա­ղոթ­քի։ Պար­զա­պես ա­ռանձ­նա­սե­նյա­կը չգր­ված օ­րեն­քով ներ­գոր­ծում, հու­շում է։

— Փրկ­չա­կան խա­չի փայ­տից պոկ­ված մա­սունք է՝ ներ­ծծ­ված Աստ­ծո Որ­դու ա­րյամբ,— ա­սաց համա­յի­լը։

«Հա­տա­կին նկար­ված պատ­կե­րը կեն­դա­նի ու զգա­յա­կան է։ Ա­րյու­նով թրջ­ված մա­սուն­քը պա­հել է հե­ռա­վոր ան­ցյա­լի հի­շո­ղու­թյու­նը»,— մտա­ծեց թա­գու­հին, ա­պա դար­ձավ համա­յի­լին, ա­սաց բարձ­րա­ձայն.

— Դո՛ւ ցույց տվե­ցիր, դո՛ւ էլ ա­զա­տիր ա­ներևույթ կա­պանք­նե­րից։

— Կփր­կեմ,— ա­սաց համա­յի­լը,— միայն թե նո­րից հան­գիստ շն­չիր–ար­տաշն­չիր։

«Վե­րա­կանգ­նում է ուժն ու զո­րու­թյու­նը,— մտա­ծեց թա­գու­հին,— ես եմ նրան հո­րի­նել, ես էլ փոր­ձե­լու եմ»։

Կա­տա­րեց համա­յի­լի պար­տադ­րան­քը, և կրծ­քա­վան­դա­կի հա­մա­չափ տա­րու­բեր­ման հետ թեթևա­ցավ։ Կաշ­կան­դող կապ ու եր­կյուղ ան­ցան, և նախ­կին հան­գս­տու­թյամբ հար­մար­վեց շր­ջա­պա­տին, ասես չէր մտել խոր­հր­դա­վոր ա­ռանձ­նա­սե­նյա­կը։ Լավ գտավ կա­նո­նա­վոր շն­չա­ռու­թյամբ վա­խը, հու­սա­հա­տու­թյու­նը, հա­լա­ծող նա­խա­պա­շա­րումն ի բաց վա­նե­լու համա­յի­լը։ Կի­սով չափ ծած­կեց գաղտ­նա­րա­նի դռ­նա­կը, և հա­տա­կին դաջ­ված խաչն ու պատ­կերն ան­հե­տա­ցան ճա­ռա­գայթ­նե­րի նվա­զու­մից։ Մո­գա­կան զո­րու­թյամբ պատ­կե­րը պոկ­վեց հա­տա­կից, և Կատ­րա­մի­դեն լսեց տախ­տա­կի, հան­վող գա­մե­րի և ճեղք­վող ա­ռաս­տա­ղի ճռճ­ռո­ցը, որն ու­ղեկ­ցում էր ճեր­մակ ամ­պի մեջ տար­րա­լուծ­վող Քրիս­տո­սին։

— Գնաց լո­ղա­նա­լու ամ­պի փր­փու­րում,— շշն­ջաց թա­գու­հին,— հա­րու­թյու­նը պարզ և հաս­կա­նա­լի ման­րան­կար է, գույ­նե­րը հս­տակ են, մար­դիկ՝ տե­սա­նե­լի։ Քրիս­տո­սը լո­ղա­նա­լով մաքր­վում է երկ­րա­յին մեղ­քից։ Նա՛ չի գոր­ծել, բայց քս­վել է նրա մարմ­նին՝ վա­րակ­ված հո­ղի, ջրի, անձրևի, քա­մու, մար­դու հան­դի­պե­լիս։ Ե՛վ Հու­դա­յի համ­բույ­րը, և՛ ձեռ­քե­րի ու ոտ­քե­րի գա­մե­րի հետ­քե­րը, և՛ կո­ղի վեր­քը, և՛ երկ­րա­յին դա­ժա­նու­թյու­նից փո­խանց­ված այլ նշան­նե­րը կջնջ­վեն, և Նա Հո­րը կներ­կա­յա­նա կաթ­նա­հունց ե­րե­խա­յի ճեր­մա­կու­թյամբ։ Հա­րու­թյու­նը կա­րո­տող հոր և հնա­զանդ որ­դու հան­դի­պում է։

Կատ­րա­մի­դեն մտա­ծեց փր­փուր ամ­պի և երկ­նա­յին ծո­վի մա­սին։ Ինքն էլ լո­ղա­նա՜ր, մաքր­վե՜ր փո­խա­կերպ­վե­լիս։ Եր­կինք կբարձ­րա­նար կա­տա­րյալ ու գե­ղա­շի­տակ՝ սև, լու­սար­ձակ աչք, վրան՝ եղեգ­նյա գր­չով քաշ­ված լու­սապ­սակ հոնք, վրան՝ լայն, ան­կն­ճիռ ճա­կատ և սևսաթ վար­սեր՝ իբրև բո­լո­րա­գիր թափ­ված ար­ձակ շա­րադ­րանք, կա­րապ­նա­վիզ է և սլա­ցիկ, ամ­պի փր­փու­րում լո­գանք ըն­դու­նի թե չէ, ներ­դաշ­նակ կզ­րու­ցի եր­կն­քի հետ։

— Մահ­կա­նա­ցուի թռիչ­քի թևե­րը թույլ են ու ան­զոր,— զգու­շաց­րեց համա­յի­լը,— ի­զուր մի խոր­հիր այն բա­նի վրա, ին­չին չես հաս­նե­լու։

— Քրիս­տո­սը ևս թևեր չու­ներ,— ա­սաց թա­գու­հին,— մարդ էր երկ­րա­կեն­ցաղ։

— Հա­վա՛­տը բարձ­րաց­րեց,— ա­սաց համա­յի­լը,— ապ­րող­նե­րից մե­կին է վի­ճակ­ված լո­ղա­նալ ամ­պե­րում։

Ամ­պի լո­գանք ըն­դու­նե­լը թա­գու­հու բա­նը չի, թե­կուզ հա­վատն աչ­քի լույ­սի պես ծն­ված օ­րից չի թո­ղել կույ­րի նման խար­խա­փի։ Նրան բաժ­նեգր­վա­ծը մահ­կա­նա­ցուի սահ­մա­նա­փակ տե­սո­ղու­թյուն է՝ մի տեղ կհոգ­նի, կփա­կի աչ­քե­րը, և վերջ՝ հա­վա­տը կզրկ­վի կա­տա­րե­լու­թյու­նից։ Ինչ­պես ա­մեն­քը, Կատ­րա­մի­դեն ևս ապ­րել է տա­րած­վող վա­րա­կի, Ա­հեղ դա­տաս­տա­նի եր­կյու­ղի, հի­վան­դու­թյան, նա­խան­ձի, բան­սար­կու­թյան, չա­րու­թյան, թշ­նա­ման­քի հարևա­նու­թյամբ, և ա­մեն մեկն ան­բու­ժե­լի հետք է թո­ղել հո­գում, մի բան տվել է, հա­րյու­րը տա­րել է ան­վե­րա­դարձ։ Դե ա­րի ու մա­քուր մնա, մի՛ կեղ­տո­տիր ձեռ­քերդ, մի՛ վա­րակ­վիր հա­մա­ճա­րա­կից։ Մի շրջ­վի հարց­նի համա­յի­լին՝ ե­թե Աստ­ծո Որ­դի չլի­ներ, Քրիս­տոսն ինչ­պե՞ս էր խաչ­ված, խոն­ջա­ցած մար­մի­նը փր­կե­լու հա­մա­տա­րած տիղ­մից։ Եվ Կատ­րա­մի­դեն շրջ­վեց, «հա­վա­տա­ցյալ եմ,— ա­սաց համա­յի­լին,— ինչ­քան թույ­լատ­րում են մարդ­կա­յին կա­պանք­նե­րը։ Ե­կե­ղե­ցի կա­ռու­ցե­ցի Ա­նիում։ Իմ հա­վա­տի տունն է»։

— Քո կա­ռու­ցած ե­կե­ղե­ցին ան­զոր է,— ա­սաց համա­յի­լը։

— Գյուղ ու ա­գա­րակ նվի­րե­ցի,— ա­ռար­կեց թա­գու­հին։

— Մե­նա­կյաց է,— ա­սաց համա­յի­լը,— բո­րո­տին ու դի­վա­հա­րին չի բու­ժել, չի ա­պա­քի­նել հի­վան­դին, հա­վա­տա­փո­խին չի բե­րել ի դարձ։ Ա­նայ­ցե­լու մե­նաս­տան է՝ քա­ղա­քի կենտ­րո­նում փար­թա­մո­րեն ծաղ­կած։

— Նրան տվե­ցի, ինչ հնա­րա­վոր է,— ա­սաց Կատ­րա­մի­դեն,— մնա­ցյալն Աստ­ծո գործն է։

— Դու տե­սար փրկ­չա­կան փայ­տի մա­սուն­քը,— ա­սաց համա­յի­լը,— տե­ղա­վո­րիր ե­կե­ղե­ցում և դպրա­տուն կա­ռու­ցիր։ Մայր տա­ճարն ա­ռանց նրանց կի­սատ է և մր­սում է։

— Դրամ չկա,— հա­ռա­չեց թա­գու­հին,— ար­քա­յա­կան գան­ձա­րա­նը դա­տարկ է։

Համա­յի­լը մատ­նա­ցույց ա­րեց նրա ձեռ­քի ա­դա­ման­դյա մա­տա­նին, թևի ա­պա­րան­ջա­նը և ա­մե­նայն զարդ ու զար­դե­ղեն, որ թա­գու­հին կրում էր պա­րա­նո­ցին ու հա­գուս­տի վրա։ «Ա­վե­լորդ զան­գու­լակ­ներ են,— ա­սում էր նրա շար­ժու­մը,— հի­շեց­նե­լու են քո երկ­րա­յին գո­յու­թյու­նը»։

Թա­գու­հին ա­րեց այն, ինչ թե­լադ­րեց համա­յի­լը, և հա­ջորդ օ­րե­րին ա­նե­ցի­ներն ա­կա­նա­տես ե­ղան անձ­նա­կան զար­դե­ղե­նի ա­ռքու­վա­ճառ­քին և տե­սան բարձ­րա­ցող դպ­րա­տու­նը՝ տու­ֆե պա­տե­րով, քան­դա­կա­զարդ խո­յակ­նե­րով ու քի­վե­րով։

Չմո­ռա­ցավ, տա­ճա­րի արևե­լյան պա­տի հիմ­քում տե­ղա­վո­րեց փրկ­չա­կան փայ­տի մա­սուն­քը, որ Մայր տա­ճարն աստ­վա­ծա­յին զո­րու­թյուն ու­նե­նա և բու­ժի այ­սա­հար­նե­րին, բո­րոտ­նե­րին, մո­լո­րյալ­նե­րին ու այլ հի­վանդ­նե­րի։ Երբ հա­վա­տա­ցյալ­նե­րի ամ­բո­խը գի­շեր ու զօր չէր հե­ռա­նում տա­ճա­րից, թա­գու­հին հաս­կա­ցավ, թե ինչ­քա՜ն էին խան­գա­րում զար­դե­ղե­նը և երկ­րա­յին փառ­քը, ո­րոնք ա­ռաջ կա­նա­ցի բնազ­դով հա­մա­րում էր անհ­րա­ժեշտ ու կարևոր։ Երկ­նա­յին վե­րա­հաս հա­սու­նու­թյուն պա­րու­րեց նրան, և Կատ­րա­մի­դեն թա­փա­հա­րեց ձեռ­քե­րը, զն­նեց պա­րա­նոցն ու հա­գուս­տը, անձ­նա­կան զար­դա­տու­փը՝ հա­մոզ­վե­լու, որ կնո­ջա­կան ակ­նե­ղե­նի հետք ու ստ­վեր չկան, և խա­ղաղ­ված ծունր իջավ գա­վի­թում, ուր փրկ­չա­կան մա­սուն­քը խոր­հր­դա­վոր ճա­ռա­գայթ էր նե­տել։

— Ես հաղ­թե­ցի իմ մեջ բնակ­վող կնո­ջը,— ա­սաց,— և Ա­նիի գետ­նու­ղու նման կի­սատ չմ­նաց հա­վա­տի այս տու­նը, և ես վեր­ջա­պես գտա իմ փր­կու­թյան տա­պա­նը։

 

Art 365

10.05.2023

Սուս կարդանք

Load More

  • Գլխավոր
  • Մեր մասին
  • Հայկն ասաց
  • Հազարան բլբուլ
  • Սուս կարդանք
  • Լեզվանի
  • Ես եմ
  • Մարդը մարդ է
  • Արի ներշնչանքի
  • Ինչո՞ւ

Copyright © 2021 Art365. All rights reserved.