• Գլխավոր
  • Մեր մասին
  • Հայկն ասաց
  • Հազարան բլբուլ
  • Սուս կարդանք
  • Լեզվանի
  • Ես եմ
  • Մարդը մարդ է
  • Արի ներշնչանքի
  • Ինչո՞ւ
Art365
  • Մեր մասին
  • Հայկն ասաց
  • Հազարան բլբուլ
  • Սուս կարդանք
  • Լեզվանի
  • Ես եմ
  • Մարդը մարդ է
  • Արի ներշնչանքի
  • Ինչո՞ւ
Հենրիկ Էդոյան, 100 սոնետ

Հենրիկ Էդոյան, 100 սոնետ

Հենրիկ Էդոյանի  նոր Ժողովածուն ի մի է բերում սոնետին բանաստեղծի նա­խորդ անդրադարձները: Սկսած իր առաջին՝ «Անդրադարձում­ներ» (1977) գրքից, ապա՝ «Պատկեր եւ կեսօր» (1980) եւ «Հարյուր սոնետ» (1993) ժողովածուներում բանաստեղծն անընդհատ վե­րադառնում է համաշխարհային եւ հայ պոեզիայի սիրելի այս տեսակին, հարստացնում այն բովանդակային նոր գծերով՝ ցույց տալով սոնետի հնարավորությունները, դասականի ու ժամանակակիցի ներդաշնակությունն ու բանաստեղծական հայերենի հարստությունը: Ներկայացնում ենք 5 սոնետ այս գրքից։

 

Լուռ ու լքված զանգի նման ջրասույզ,

որ հանգչում է հիշողության ջրերում,

դեմքի վրա մի ստվեր է երերում

եւ բարձրանում ինչպես հայացք, ինչպես բույս:

 

Աչքերը լուռ հեռանում են դեպի ներս,

սահմաններից տեսողության դաշտերի,

դեպի ներքին տարածությունն աչքերի,

ուր ապրելը աննկատ է օդի պես:

 

Թփերն աճում, փարթամանում են ահա,

երեխաներն, իբրեւ հողի ժառանգներ,

այնտեղ ծնվում, մեծանում են ակամա:

 

Վերադարձի մեղեդին է հնչում դեռ,

դեմքի վրա մի ստվեր է երերում

մամուռների եւ լռության խորքերում:

 

****

 

Բայց ոչ մի ձեռք սիրտս հիմա չի ցնցում,

իմ լռության տարածությունն այս ժամին

վերածնվում, դառնում է իմ թշնամին

եւ ինձ վրա իր ձեռքերն է տարածում:

 

Քամին մի պահ քնած օդն է արթնացնում,

իմ հին բառեր, ես գալիս եմ դեպի ձեզ,

լուռ եմ, ինչպես ծառի մի ճյուղ կամ ինչպես

ժամը, որ իր սահմաններից չի անցնում:

 

Կյանքը պահն է՝ տպված դեմքի նկարին,

ներքին թռիչքն անձրեւի մեջ եւ քամու,

լուռ աշխարհի միաձուլումն իր բառին:

 

Ես խոսում եմ՝ բառերն ինձնից պոկելով

(շարժում՝ ընկած մակերեսին հայելու)

եւ իմ խորքում քո աչքերը փակելով:

 

ԱՅՆ, ԻՆՉ ԱՆՑՅԱԼ Է

 

Այն, ինչ անցյալ է, անվանում եմ սեր,

ինչ հուշի մեջ է, ներկան է միակ,

ինձ տրված օրը աստված եմ կոչում

եւ ապրում նրա գմբեթների տակ:

 

Շարժում եմ ճյուղերն իմ հին ծառերի,

ընդունում վերջին մոտեցումն օրվա,

իմ նշանների հետքերն եմ թողնում

նրա դատարկված աչքերի վրա:

 

Ձեռքերս, ինչպես թռչուններ երկու,

զարթնում են հանկարծ միրաժում կյանքի,

հիշելով մի պահ ցավը երկունքի:

 

Ծառերի վրա օրերն են երգում,

ես ողողվում եմ անթափանց մուժով,

կանգնում եմ՝ պատված հուշի զմուռսով:

1974

 

****

Ամեն տող ապրում է սեփական կյանքով,

ամեն տող սեփական իր պատկերն ունի,

նման ճյուղերի մեջ նստած թռչունի,

բառն այնտեղ ապրում է իր ներշնչանքով:

 

Թե մոտենաս նրան, նա հառաչանքով

կշարժի թեւերը, կպոկվի ճյուղից,

բարձրացիր ինքնուրույն բառից ու տողից,

եւ Խոսքը կտեսնես իր կյանքում հանգչող:

 

Բառերն ու տողերը ծնվում են, մեռնում,

որքան հնանում են, ծերանում, այնքան

բանաստեղծությունը ջահել է դառնում:

 

Ինչպես երեխաներ, ապրում են նրանք,

խաղում իրար հետ, բայց մի ձեռք նրանց

պահում է մի անտես հսկողության տակ:

 

ԴԵՌ ՉԾՆՎԱԾ ԵՐԵԽԱՆԵՐ

 

Ձեռքս դանդաղ բարձրանում է մազերդ ի վեր,

այնտեղ լողում, ինչպես մի նավ — պոկված ափից,

մենք չենք տեսնում, բայց երկնքի շրջանակից

մեզ են նայում դեռ չծնված երեխաներ:

 

Մեր աչքերից օդ են ճախրում երկու ճայեր,

նրանք թռչում, բարձրանում են, իջնում նորից,

գալիս է նա — մեր երեխան, եւ քեզ ու ինձ

տանում սիրո լույսերի մեջ — հագած թեւեր:

 

Քո կոնքերում վազում է նա, խաղում այնտեղ,

քո ձեռքի մեջ նոր գծեր են ավելանում,

կապվում փայլուն մի աստղի հետ, դառնում աղեղ:

 

«Ինչքա՜ն մոտ է»,— աստղը դիտում, ասում ես դու,

իսկ երկնքի շրջանակից քեզ են նայում

երեխաներ, որ չես տեսնում, բայց ունես դու:

1979

Հեղինակ՝ Հայկ Համբարձումյան

Աղբյուրը՝ Հենրիկ Էդոյան, Հարյուր սոնետ, Երևան, Զանգակ, 2021։

Art 365

19.11.2021

Արի ներշնչանքի

Load More

  • Գլխավոր
  • Մեր մասին
  • Հայկն ասաց
  • Հազարան բլբուլ
  • Սուս կարդանք
  • Լեզվանի
  • Ես եմ
  • Մարդը մարդ է
  • Արի ներշնչանքի
  • Ինչո՞ւ

Copyright © 2021 Art365. All rights reserved.